X
تبلیغات
فرش هاي انتيك ايران - بید و بید خوردگی قالی به روایتی دیگر

                                نمايشگاه فرش ايران در تاجيکستان از 19 شهريور ماه در شهر دوشنبه برپا گرديده است. اين نمايشگاه تا 24 شهريور ماه ادامه خواهد داشت.
    در همين حال رسانه ها به نقل از دستاندرکاران از برگزاري نمايشگاه هاي فرش دستباف ايران در ساير نقاط جهان تا پيش از پايان سال جاري خبرهايي منتشر کرده اند.
    
    در اولين مواجهه اين اخبار خوشايند و اميدوارکننده است. خرسندي از اينکه تلاشهايي براي معرفي فرش ايران در سطح جهان در حال انجام است و اميدواري به آنکه اين اقدامات بتواند به فرصت هاي تازه اي براي توليدکنندگان و بافندگان و دستاندرکاران فرش ايران بيانجامد. اما با مشاهده نحوه معرفي فرش دستباف ايران در باصطلاح نمايشگاه فرش تاجيکستان، نگراني جدي اي بروز ميکند.
    اين نگراني از آنجا بوجود مي آيد که اگر متولي فرش دستباف کشور باني و برگزار کننده و يا حامي برگزاري اين نمايشگاه ها باشد، بايد انتظار داشت تا اعتبار و حيثيت فرش دستباف ايران، در چنين شرايط دشواري که بر اقتصاد اين بخش سايه انداخته است، با اقدامات ناپخته و نسنجيده "رسما" و بيش از پيش مخدوش گردد.
    هفته گذشته اخبار متعددي پيرامون حراج فرشهاي دستباف ايراني و شرقي که قرار است از هشتم ماه اكتبر (16 مهر) در حراجي کريستي عرضه شوند از سوي رسانه هاي مختلف منعکس گرديد. اين اخبار که بعضا بدون توجه به ماهيت و نتايج اين اقدام، با برخوردي نفي کننده و گاه احساساتي از سوي اين رسانه ها مواجه شده بود با عناويني چون:
    باز هم حراج فرش ایرانی در آمریکا (ايسنا)
    چوب حراج کریستی بر فرش‌های شرقی و اروپایی (خبرگزاري فارس) / منتشر گرديد.
    
    اگر به سابقه برگزاري حراجي هاي فرش دستباف نگاهي گذرا کنيم خواهيم ديد که در اين حراجي ها فرشهايي قديم و کهنه (باصطلاح موزه اي) مورد معامله قرار مي گيرند. اين فرشها اغلب به کلکسيونرهايي که علاقه اي بسيار شديد نسبت به گردآوري نمونه هاي بي نظير فرش هاي دستباف که بخش عمده و بسيار مهم و ارزنده آنها را فرشهاي ايراني تشکيل مي دهند، تعلق دارند. با مراجعه به سايت هاي رسمي اين حراجي ها شاهد ارايه مشخصات و تصاويري از جزئيات فني و طرح و نقش اين قالي ها، گليم ها، جاجيم ها، توبره ها، و ساير دستبافته هاي اصيل هستيم که با بهترين روشها و زيبا ترين اشکال و در عين کارآمدي بهره مند از دانش طراحي گالريها و آلبوم هاي تصويري الکترونيکي هستيم.
    ارزش و اعتباري که همين حراجي ها براي نحوه ارايه و معرفي و تبليغ اين قطعات قائلند و نقشي که آنان در معرفي شکوه و عظمت هنر قاليبافي (ولو به قصد فعاليتي اقتصادي و انگيزه اي باصطلاح کاسب کارانه) بطور غير مستقيم بر عهده گرفته اند نکته اي است که از نظر متوليان و برنامه ريزان فرش به همان اندازه مورد غفلت قرار گرفته که نقش تجار و عرضه کنندگان قالي ايران در کشورهاي خارجي مورد بي اعتنايي و بي توجهي است. برگزاري اين حراجي ها از مدتها و گاه ماهها قبل از طريق رسانه ها و سايتهاي رسمي اطلاع رساني مي شود ولي تاکنون ديده نشده که کارشناسان خبره اي با هزينه هاي دستگاه متولي براي بازديد و شناسايي دقيقتر اين نمونه ها که اجزاء پراکنده شده اي از زنجيره فرهنگ و هنر اين سرزمين است و شناسايي آن براي دستيابي به تاريخ فرش دستباف ايران و نمونه هاي مستند آن، عازم چنين مکانهايي شوند.
    ما مي مانيم و حسرت و گاه برخورد هاي احساسي بگونه اي که گويا اموال ملي در اين حراجي هاي فرش "چوب حراج" مي خورند. خير اينطور نيست.
    اينها عمدتا نمونه هاي اصيل و زيباي فرش هاي ايراني است که توسط علاقمندان به اين هنر و با وسواس و اصرار و گاه تحمل سفرهاي سخت و پر هزينه خريداري گرديده و از طريق اين حراجي ها علاوه بر دست بدست شدن و سودآوري براي مجموعه داران بطور ضمني قيمت واقعي اين کالا را تعيين کرده و بر ارزش هاي نهفته در اين هنر تاکيد مي کند.
    در نمايشگاهي که قريب دو سال پيش تحت عنوان قطعاتي از يک پازل از طرف موزه منسوجات واشنگتن (Textile Musium) برگزار گرديده و علاقمندان بسياري را از گوشه و کنار جهان به خود جلب کرد و سرو صداي بسياري در ميان علاقمندان به فرش دستباف برپا نمود، تنها چند تکه بسيار کهنه ار نمونه هاي فرش دستباف دوره صفوي در چنان فضاي نمايشگاهي درخوري به معرض ديد درآمد که شکوه آن بايد موجب افتخار ملت ما باشد. ولي چه سود که بسياري از دستاندرکاران، خصوصا مديران فرش کشور از برگزاري آن بي اطلاع ماندند. آنها براي به نمايش درآوردن پاره فرشهاي ايراني تا آن حد سرمايه گذاري کرده و مي کنند ولي ما خود با اين نمونه ارزشمند هنر و فرهنگمان چه مي کنيم؟
    
    تصاوير نمايشگاه تاجيکستان از همين رو براي نويسنده اين مطلب بسيار دردناک و تاسف آور بود. جايي که به آن اطلاق نمايشگاه شده است صرفا يک هال غير استاندارد و بلکه کاملا نا مناسب نمايشگاهي است. تصاوير فضايي را شبيه به يک مغازه خالي که حالا به اين بهانه بازگشايي شده را نمايش مي دهد. فرشهاي خوش نقش و نگار ايراني زير پا افتاده در کنار تابلو فرشهاي نيمه عريان زنان لميده بر بستر خوابي که از نقاشي هاي فرنگي ناشيانه کپي شده اند
!
    
بد سليقگي در انتخاب تابلو فرش در کشور مسلمان و در ماه رمضان
بد سليقگي در انتخاب تابلو فرش در کشور مسلمان و در ماه رمضان

    از اين دردناکتر نحوه به نمايش درآوردن فرش ها است. تعدادي خرپايه هاي فلزي که حتي سطح آنها پوشيده نشده است، نصب قاليچه هاي ريز و درشت بر در و ديوار با شکلي زننده و ناهنجار، پوشاندن کف نمايشگاه از تخته فرشها و قاليچه ها و... همگي فرياد مي زنند که اگر براي تبليغات فرش چنين فعاليتهايي صورت نگيرد آبروي اين هنر صنعت بيشتر محفوظ خواهد بود.
    اميدواريم دستاندرکاران خصوصا متولي فرش به چنين اقداماتي رضايت ندهند و بيش از اين مراقب وجهه فرش ايراني باشند. آيا اين نحو زير پا انداختن و عرضه کردن به سبک "دوشنبه بازار ها" خواهد توانست ذره اي در ارتقاء فرش دستباف ايران و حفظ منزلت آن موثر باشد؟ بي گمان چنين نيست.
    نحوه ارايه فرش هاي ايراني در اين باصطلاح نمايشگاه را حتي نمي توانيم در يک فرش فروشي کاملا عادي و سنتي ببينيم.
    بخش خصوصي سرمايه گذاري سنگيني براي نحوه عرضه و ارايه اين کالاي ارزشمند فرهنگي و هنري نموده و مي نمايد و در داخل و خارج با صرف هزينه هاي سنگين و کمر شکن ويترين هاي زيبايي را با نمونه هاي درخور آراسته و موجب جلب مشتريان و علاقمندان گرديده و مي گردد. نمونه هاي آن را بسادگي مي توانيم در همين تهران و زير گوشمان ببينيم. آيا نمايشگاه نبايد ظاهري آراسته تر از فروشگاه هاي متعارف عرضه فرش داشته باشد؟
    اگر ويترين فروشگاههاي فرش در اروپا و ساير نقاط جهان را نديده ايم! ويترين هاي فرش فروشي هاي خودمان را هم نديده ايم که به اين حداقل هاي سخيف رضايت مي دهيم. اين نمايشگاه ها جز بي اعتبار کردن فرش دستباف ايران در کشورهاي مقصد، ايجاد هرج و مرج در عرضه اين کالاي هنري در بازار، بي اثر کردن تلاشهاي پر هزينه تجار مقيم براي معرفي و به قيمت رساندن فرش ايراني و نهايتا از دست دادن بازارهاي موجود هيچ نقش و کارکرد جدي اي را ندارد. شاهد اين مدعا بي نتجه بودن نوع نمايشگاه هايي است که تحت نظارت متولي فرش در گوشه و کنار جهان برگزار گرديده است.
    
    بعضي وقتها هيچ کاري نکردن از کار کردن هاي اينچنيني سودمند تر است.
    اميدواريم نمايشگاه هايي که وعده برگزاري آن را اين روزها مي شنويم گرفتار چنين بي توجهي و غفلتي نشوند.
    
   
نوشته شده توسط poriya در ساعت 17:13 | لینک  | 

باتغیراتی ساده فیزیکی در محیط زندگی بید می توان به راحتی این آفت را دفع کرد و با کمی اهمیت در محیطی که هم خودمان و هم قالیهایمان هستند می توان هم قالی سالم داشت هم تنی سلامت و از بروز این دسته مشکلات جلو گیری کرد.

    

  

هوایی مرطوب ، فضایی تاریکی ، دمایی مناسب و کمی الیاف پشم محیطی کاملاً مناسب برای چرخۀ زندگی موجودات ذره بينی به ويژه انواع قارچها و كپك ها است، اما مهم تر از آنها برای ما"بید" می  باش حشرۀ که دارای دگر زیستی کامل است و آفت قالی می باشد . تعداد زيادي از فرش هاي نفيسي كه در گذشته بافته شده بودند و در اثر اين آفت از بين رفته و نابود شده اند وتنها نامی از آنها باقی مانده است.

اما در مقام مقایسه ای نچندان دقیق برمی آیم و صحبت از هم خویشان  بید می کنیم، که در شرایط زیستی تقریباً مشابه با مؤلفه هایی نه زیاد نزدیک هم چو نوع تغذیه یا دما به چرخۀ زندگی خود ادامه می دهند و آنچنان موردتوجه قرار می گیرند که خواب وتغیر رنگ بدنشان نقطۀ اوج التفات را طلب می کند، البته آفت قالی نیست  بلکه منبع قالی ابریشم یعنی  "کرم ابریشم" است.

  برای تهیۀ اولین لازمۀ فرش ابریشم (ابریشم خام) و همچن مراحل تولید قالی متحمل رنجی بس دشوار می شویم ، ولی در حفظ آن غفلت خرج می کنیم و با کمی بی لطفی به  چوب آفت می زنیم اش، روی سخن همه نوع قالی با هر جنسی و ترکیبی است. نگهداری قالی از یک گلدان کوچک بسیار ساده تر است و باکمی مراقبت می توان سالها از قالی سالم استفاده کرد. استفاده از نفتالین برای جولوگیری از بید خوردگی رایج است.

 اما مامیدانیم نفتالین چیست ؟

نفتالين ماده اي جامد است كه به آساني تبخير مي شود . سوخت هايي از قبيل نفت و ذغال سنگ شامل نفتالين مي باشند . نفتالين را قطران سفيد و كافور نيز مي نامند وشكل رايج آن گلوله هاي نفتالين و يا به شكل پولك است . از سوختن و توتون هم نفتالين توليد مي شود نفتالين بوي تندي دارد ولي بويش نامطبوع نيست ، كاربرد تجاري نفتالين در تهيه پلاستيكهاي پلي وينيل كلرايد است عمده ترين مصرف آن براي دفع  "بيد " و بوگيرهاي توالت است .

ما به چه طريقي درمعرض نفتالين و تركيبات آن قرار مي گيريم ؟

از طريق مقادير كمي از آن كه در هواي محيط بيرون وجود دارد ، لمس كردن و تماس با لباسها و قالی هايي كه به نفتالين آغشته شده اند یا استفاده از مواد دفع بيد.اما ضررهاي استفاده از نفتالين هم مطرح است و اگر چه كاملا به اثبات نرسيده است ولي دست كم در حيوانات مي تواند باعث بروز سرطان شود.

باتغیراتی ساده فیزیکی در محیط زندگی بید می توان به راحتی این آفت را دفع کرد و با کمی اهمیت در محیطی که هم خودمان و هم قالیهایمان هستند می توان هم قالی سالم داشت هم تنی سلامت و از بروز این دسته مشکلات جلو گیری کرد.



                                                               

نوشته شده توسط poriya در ساعت 17:9 | لینک  |